Meer maatschap

advies en support bij samenwerken

Wat is er zo bijzonder aan samenwerken in een maatschap?
Waarom vind ik werken met maatschappen zo boeiend? Omdat het een heel bijzondere manier van samenwerken is, waarbij heldere communicatie en goede randvoorwaarden van binnen uit opgezet moeten worden zonder dat iemand een sturende rol heeft. Terwijl de bundeling van een aantal zelfstandig specialisten in een samenwerking twee kanten van een medaille tonen:  samen en zelfstandig .

Dat maakt er vaak meer uit een maatschap te halen valt met wat aandacht voor de samenwerking en dat vind ik dus heel fijn om op te pakken!

Als maat breng je  kennis, ervaring, geld of goederen en netwerk in. Hoeveel dat waard is voor de maatschap als geheel en wat de maatschap jou op gaat leveren, hoe je elkaars inbreng het beste kunt gebruiken, daar moeten afspraken over worden gemaakt.

Die afspraken kun je in drie thema’s verdelen.

• Het verdelen van kosten, winst en schuld
• Afspraken over bevoegdheden en verantwoordelijkheden
• Opzet van de organisatiestructuur

Meer maatschap

Je begint in een maatschap omdat je méér wilt: meer winst, meer plezier in het werk, meer kennis in huis, meer ruimte en materiaal, meer ervaring delen, meer professionaliteit, meer zichtbaarheid, meer concurrentiekracht.

Wat je ook wilt bereiken, afstemmen en overleg is altijd een belangrijke voorwaarde, naast een goed organisatie van de werkzaamheden. Het kan frustrerend zijn te merken hoeveel tijd en energie in de samenwerking gaat zitten. Tijd en energie die je liever in vakinhoudelijke en betaalde uren zou stoppen.

Investeren in meer maatschap

voor betere resultaten en een plezierige samenwerking

Plezieriger en effectiever werken is in veel gevallen een kwestie van eerst investeren in een goede basis voor communicatie en organisatie. Daarmee haal je echt meer uit de maatschap.

Wat heb ík een maatschap te bieden?
Ik zie meestal snel waar in een samenwerking winst te behalen valt. Met die analyse kan ik een advies geven om meer uit de maatschap te halen. Niet een ‘zo moet je het doen’ advies, maar een ‘wat denk je van’ advies. Ik heb veel mogelijkheden, en wat er bij jullie past blijkt in gesprek met elkaar.

Dat lukt mij omdat ik vanaf mijn studie sociologie steeds bezig ben geweest op het raakvlak van communicatie en organisatie. Als projectmanager, communicatieadviseur, afdelingshoofd, interim en zelfstandig ondernemer.
Maar daarmee ben je er niet. Om tot resultaat te komen met een groep professionals, zijn een snufje flexibiliteit, inzicht in persoonlijke en organisatiebelangen en communicatieve vaardigheden onmisbaar. Een goed humeur en een beetje een ‘mensengek’ zijn helpt overigens ook 😊.
Mensen motiveren en verbinden gaat mij goed af, in een prettige sfeer het gewenste resultaat behalen. Dat blijkt uit alle projecten die ik, samen met teams van (zelfstandig) professionals, naar tevredenheid van de organisatie en opdrachtgevers heb afgerond.

Een voorbeeld lezen van rommelige communicatie, waar echt wat aan te doen is? Lees Haal je collega’s uit het berghok

 

 


Meer maatschap

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *