Brinks blog

Haal je collega’s uit het berghok

Meer Maatschap

Als samenwerken rommelig gaat

Er gebeurt altijd wel wat en die afwisseling vind ik heerlijk,’ zegt Mari. Met een scheve grijns kijkt ze me aan. ‘En met de meeste collega’s kan ik het prima vinden. Maar ze zijn stuk voor stuk zo eigenzinnig als de pest. Dat geeft onderling vaak gedoe. Soms zou ik ze weleens in het berghok willen proppen en zeggen: je komt er pas uit als je het eens bent!’ Ik schiet in de lach door haar semi dreigende blik.

Mijn werk, de samenwerking in maatschappen versterken
We zijn op een verjaardag aan de praat geraakt over ons werk. Ik vertelde dat ik mij nu vooral richt op het versterken van de samenwerking in maatschappen. Mari greep mijn arm en verzuchtte: ‘Deden ze daar bij ons maar iets aan.’
Zij is receptioniste bij een medische maatschap en als we doorpraten komt ze met wat voorbeelden die heel herkenbaar zijn.

‘A vroeg mij om een lunch te regelen voor de vergadering. Toen ik de anderen sprak, bleken twee van de zes helemaal geen tijd te hebben voor lunch. En riep een ander dat het onzin is daar geld aan uit te geven. Ik zit daar dan wat tussen in met zes ‘directeuren’.
Of neem de bank in de wachtkamer, die heeft een enorme vlek. En de discussie daarover duurt nu al 2 maanden: schoon laten maken of een nieuwe en zo ja welke. En moet dan ook gelijk de boel geverfd? En ondertussen schaam ik mij dat er mensen op die bank moeten zitten, zonder dat ik iets kan doen.’

Herkenbare struikelblokken voor maatschappen
Ik vertel  haar dat dit struikelblokken zijn die je vaker tegenkomt bij maatschappen. Zelfstandigen die altijd dingen op hun eigen manier hebben geregeld en (nog) niet gewend zijn in overleg af te stemmen. Doen ze dat wel dat is het soms moeilijk om tot een besluit te komen. Omdat alle meningen even zwaar tellen en niemand de knoop kan doorhakken.

We spreken af dat Mari een keer langs komt om te kijken of ze verantwoordelijkheden helder kan krijgen en misschien haar officiële rol wat kan aanpassen. ‘Ik zeg vaak : ik ben een, gooi maar op mijn bordje,’ lacht ze, ‘misschien moet ik daar wat minder enthousiast in zijn.’

Wil je weten wat samenwerken in een maatschap bijzonder maakt?  Lees dan mijn vorige blog: Meer maatschap

*Naam en werkplek van Mari zijn iets aangepast in deze blog

Denk je nu ook ‘deden we daar bij ons maar iets aan’?

Maak dan een afspraak om met een kop koffie kennis te maken. Dan kun jij vragen wat je zou willen aanpakken en ik uitleggen wat ik doe en waarom dat werkt.

Tel 06 11 274 214

Mail naar Laura@lauravdbrink.nl

Meer maatschap

advies en support bij samenwerken

Wat is er zo bijzonder aan samenwerken in een maatschap?
Waarom vind ik werken met maatschappen zo boeiend? Omdat het een heel bijzondere manier van samenwerken is, waarbij heldere communicatie en goede randvoorwaarden van binnen uit opgezet moeten worden zonder dat iemand een sturende rol heeft. Terwijl de bundeling van een aantal zelfstandig specialisten in een samenwerking twee kanten van een medaille tonen:  samen en zelfstandig .

Dat maakt er vaak meer uit een maatschap te halen valt met wat aandacht voor de samenwerking en dat vind ik dus heel fijn om op te pakken!

Als maat breng je  kennis, ervaring, geld of goederen en netwerk in. Hoeveel dat waard is voor de maatschap als geheel en wat de maatschap jou op gaat leveren, hoe je elkaars inbreng het beste kunt gebruiken, daar moeten afspraken over worden gemaakt.

Die afspraken kun je in drie thema’s verdelen.

• Het verdelen van kosten, winst en schuld
• Afspraken over bevoegdheden en verantwoordelijkheden
• Opzet van de organisatiestructuur

Meer maatschap

Je begint in een maatschap omdat je méér wilt: meer winst, meer plezier in het werk, meer kennis in huis, meer ruimte en materiaal, meer ervaring delen, meer professionaliteit, meer zichtbaarheid, meer concurrentiekracht.

Wat je ook wilt bereiken, afstemmen en overleg is altijd een belangrijke voorwaarde, naast een goed organisatie van de werkzaamheden. Het kan frustrerend zijn te merken hoeveel tijd en energie in de samenwerking gaat zitten. Tijd en energie die je liever in vakinhoudelijke en betaalde uren zou stoppen.

Investeren in meer maatschap

voor betere resultaten en een plezierige samenwerking

Plezieriger en effectiever werken is in veel gevallen een kwestie van eerst investeren in een goede basis voor communicatie en organisatie. Daarmee haal je echt meer uit de maatschap.

Wat heb ík een maatschap te bieden?
Ik zie meestal snel waar in een samenwerking winst te behalen valt. Met die analyse kan ik een advies geven om meer uit de maatschap te halen. Niet een ‘zo moet je het doen’ advies, maar een ‘wat denk je van’ advies. Ik heb veel mogelijkheden, en wat er bij jullie past blijkt in gesprek met elkaar.

Dat lukt mij omdat ik vanaf mijn studie sociologie steeds bezig ben geweest op het raakvlak van communicatie en organisatie. Als projectmanager, communicatieadviseur, afdelingshoofd, interim en zelfstandig ondernemer.
Maar daarmee ben je er niet. Om tot resultaat te komen met een groep professionals, zijn een snufje flexibiliteit, inzicht in persoonlijke en organisatiebelangen en communicatieve vaardigheden onmisbaar. Een goed humeur en een beetje een ‘mensengek’ zijn helpt overigens ook 😊.
Mensen motiveren en verbinden gaat mij goed af, in een prettige sfeer het gewenste resultaat behalen. Dat blijkt uit alle projecten die ik, samen met teams van (zelfstandig) professionals, naar tevredenheid van de organisatie en opdrachtgevers heb afgerond.

Een voorbeeld lezen van rommelige communicatie, waar echt wat aan te doen is? Lees Haal je collega’s uit het berghok

 

 


	

Met wie wil jij niet werken?

een sterk team

Spoiler alert: die is nu juist interessant!

Bij een kennismakingsgesprek werd mij eens gevraagd bij welk type persoon ik liever niet in een team zou zitten. Dat vond ik een lastige vraag.

Vanzelfsprekend niet met iemand die onaangenaam en agressief is of ongeschikt voor zijn/haar functie. Maar ik betrapte mijzelf ook even op de gedachte  ‘liever niet iemand die een heel andere manier van denken en werken heeft’.
Want werken met iemand die je niet aanvoelt, waarmee je niet op één lijn zit, vraagt meer inspanning.Onbegrip en irritatie liggen op de loer, het is vermoeiend en tijdrovend om uit te zoeken wat de ander bedoelt en wil. En er kunnen zelfs echte problemen door ontstaan. Lekker werken met gelijkgestemden dus?

Levert een team met gelijkgestemden de beste resultaten?
Gek genoeg niet.

Een sterk team
Iedere professional heeft wel iets gehoord over verschillende teamrollen, aanvullende eigenschappen, communicatiestijlen, andere denkhoeden. En misschien weet je ook wel dat meer variatie zorgt voor betere resultaten.
Teams met mensen die qua kennis, aanpak en visie erg op elkaar lijken zijn daarentegen minder creatief, meer gericht op harmonisch samenwerken dan op kritisch naar het werk kijken, hebben minder mogelijkheden en leveren hierdoor minder goede resultaten dan teams met verschillen.

Er is echter wel een heel grote MITS…
De winst van een gevarieerd team ontstaat alleen als er voldoende ruimte is in de omgang met elkaar om van de verschillen te profiteren.
Ruimte betekent: tijd maken om elkaar te begrijpen en respecteren, openheid in de communicatie en je kwetsbaar kunnen opstellen. En dat is voor veel teams uitdagend. De waan van de dag, de druk van het werk, nodigt vaak niet uit tot tijd maken om je in ‘anders dan ik’ te verdiepen. Zeker niet als je die ander niet aardig vindt of het absoluut oneens bent over aanpak of visie.

Waarom toch investeren?
Tijd is kostbaar en het resultaat van investeren in de samenwerking is niet direct zichtbaar. Misschien helpt het dan te bedenken hoeveel tijd en resultaat er verloren gaat met langs elkaar heen praten!
Bedenk maar hoe vertragend weerstand in de samenwerking is. En die los je alleen maar op door te praten en je te verdiepen in de ander.

En bedenk hoeveel gouden ideeën, prachtige inzichten en effectieve plannen je misloopt, omdat je steeds in je eigen realiteit blijft werken. Luister eens echt naar die belachelijke, onpraktische, hoe gek wil je het hebben, ideeën en kijk of het de basis voor wat moois kan zijn.

 Om maar niet te spreken van de fouten en valkuilen die je had kunnen voorkomen als je had geluisterd naar die ander die het het ehhh....anders doet.

En het werk dat je uit handen genomen had kunnen worden door iemand die nu net dàt leuk blijkt te vinden, waar jij van baalt.

Tel je daar dan nog het plezier van een betere werksfeer bij op, dan antwoord je op de vraag: “Met wie moeten we je niet in een team zetten?”

”Niet met iemand die zo denkt en werkt als ik”.


Meer weten? Twee leestips om mee te beginnen.
Teamrollen op het werk van R.M. Belbin is een klassieker over het samenstellen van effectieve teams. https://www.bol.com/nl/f/teamrollen-op-het-werk/30493319/

De zes denkhoeden van E. de Bono;  een manier om een vraagstuk heel bewust vanuit verschillende denkrollen te benaderen. Daarmee voorkom je 'vastdenken' en zorg je voor een breder perspectief. https://nl.wikipedia.org/wiki/Edward_de_Bono

Wil je sparren, advies of coaching voor je team samenwerking dan kun je altijd even bellen vrijblijvend contact zoeken.

06 11 274 214 of info@lauravdbrink.nl.

Zomaar een zonnige netwerkochtend

netwerken tijdens Open Coffee

 

Vanochtend weer een Open Coffee, terras in de zon, zwaar hoor dat zelfstandig ondernemen…. :-). En serieus, wat een goede investering vormen dat kopje koffie en die twee uur tijd!

Soms is het even zoeken naar een netwerkomgeving die past bij je persoon en situatie. Kosten in tijd en geld spelen een rol, locatie en tijdstip van de bijeenkomst, samenstelling van de groep en aanpak van het netwerken en daardoor het type ondernemer dat je treft. Maar vooral wat zoek jij in je netwerkomgeving, vooral nieuwe leads, inspirerende collega's, contact met aanvullende diensten, kennisuitbreiding? Kies wat bij je past.

En als je dan een omgeving hebt gevonden die goed voelt, dan begint de pret. Want ja zo voelt dat dan! Het zal voor iedereen wat anders opleveren maar voor mij bestaat die pret uit:

  • Vertellen over mijn werk en waarom ik me daar zo goed in voel. Feedback krijgen en bijstellen, dat heeft mij in de afgelopen jaren geholpen in mijn zoektocht naar ’het merk ik’.
  • Inspiratie opdoen, tips uitwisselen, kortom ondernemerspraat met mensen die ook aan het finetunen zijn. Van een handig systeem met visitekaartjes, wanneer zeg jij nee tegen een klant, tot het juiste facebookbeleid… er komt van alles voorbij, heerlijk!
  • En zeker niet het minste: de deur uit en mensen ontmoeten!!!! Als zelfstandig ondernemer zit ik soms wel erg in mijn eigen bubbel. En het is fijn dat niemand me ziet als ik om 11 uur nog met warrige haren in T-shirt (en erger nog ongewassen :-)) helemaal opga in mijn werk. Maar af en toe is het toch ook wel prettig om even redelijk representatief te zijn zonder dat je nu direct op klantbezoek gaat.
  • En soms ontmoet ik dan mensen waarmee het contact zo soepel loopt dat ik graag een vervolg zie …en zo ontwikkelt zich een netwerk dat past bij de ondernemer die ik ben.

Voor mij zijn dat de momenten waarop het netwerken echt geslaagd is, de vanzelfsprekendheid waarmee je soms aandacht, begrip en inspiratie deelt. 

Wat al die gewoon ontzettend leuke gesprekken en kijkjes in andere keukens niet minder boeiend maakt! Want wat lopen er veel leuke en enthousiaste ondernemers rond in Haarlem en omgeving. Wat maakt voor jou een netwerkbijeenkomst echt een succes?

Ik weet wat jij denkt…

Een van de beste tips die ik ooit kreeg en misschien wel de lastigste: doorvragen, niet denken voor een ander. Ook wel bekend als NIVEA (niet invullen voor een ander).

Belangrijk omdat je niet openstaat voor de ander wanneer je veronderstelt te weten wat die denkt, weet en ervaart. Dat kun je wel ontdekken door open vragen te stellen. Zo laat je bovendien zien dat je oprechte interesse hebt in de ander. 

Invullen bleek ìk om verschillende redenen te doen en dat maakte veranderen best lastig. Inzicht in die redenen en bewust gebruik van vraagvormen hielpen mij om echt door te vragen. Zeker belangrijk in een opdracht of intake gesprek, maar ook bij ‘gewoon’ contact maken met projectpartners of collega's.

Wat waren de belangrijkste redenen voor mij om niet door te vragen?

  • ‘snap je het nu nog niet?’: bang om niet zo slim te lijken
  • ‘stop maar, ik snap het’: de overtuiging dat ik het antwoord toch beter wist dan de ander (tenslotte ben ik de EXPERT :-P)
  • ‘hmm, beter niet op doorgaan’: de angst om gevoelige punten te raken of te irriteren als ik merkte dat iemand ontwijkende antwoorden gaf
  • kan ik dit wel maken?’: onzekerheid over teveel tijd innemen door vragen te blijven stellen
  • ‘laat maar horen wat je van me wilt’: een opdrachtgever het gesprek laten bepalen, omdat die wel zal weten wat hij van mij vraagt

Zoals je ziet, zitten daar nogal wat aannames en veronderstellingen in!

Ik handelde dus niet naar de werkelijke situatie, maar naar de situatie in mijn hoofd. Toen ik leerde doorvragen en leerde reageren op de werkelijke situatie werd mijn werk niet alleen effectiever, maar ook een stuk interessanter.

Daarom geef ik de tip weer door. Neem zo min mogelijk aan, vul niet in voor de ander!

Dus vraag door en probeer te ontdekken wat de ander denkt, weet, ervaart en wenst.

 


Een volgende keer ga ik in op hoe je doorvraagt. Voor nu: de wie, wat, waar, waarom en hoe vragen zijn een goede kapstok om op een open manier door te vragen.

Wil je tips over vraagtechnieken? Inzicht in je eigen vraagstijl? Lijkt het je fijn om veilig wat te oefenen? Dan kun je hier aanmelden voor de training ‘de kunst van het vragenstellen’.

Of neem contact op als je persoonlijke begeleiding wilt of met een heel team aan de slag gaat.

Vernieuwd: nu nog communicatiever :-)

‘Bij de loodgieter thuis lekt het’, zei ik als ik naar mijn vorige site verwees.

Die dekte, door veranderingen in mijn werkzaamheden en interesse, de lading minder goed.  En waar ik voor mijn opdrachtgevers de vaart in projecten houd, was mijn eigen project ineens nogal rekbaar. Want er waren altijd opdrachten met een hogere prioriteit en het perfectionisme kan toeslaan als je jezelf geen deadline stelt. Voor veel zelfstandig werkenden een niet onbekend verschijnsel.

Ik heb er dus een officieel project van gemaakt. Met afspraken met collega’s om op bepaalde momenten mee te kijken, zodat ik een deadline had.  En het werkte. Ik verwijs weer tevreden naar mijn site!

De vertrouwde elementen zijn nog aanwezig: bedrijfscommunicatie in heel veel aspecten voor professionals en organisaties. Ook het sparren en adviseren is gebleven, maar wel in een vernieuwde vorm die beter aansluit bij wat er in de praktijk van mij wordt gevraagd.

Nieuw is de expliciete aandacht voor trainen en coachen van sociale en communicatieve vaardigheden. Een onderdeel van mijn werk dat steeds vaker op mijn pad kwam. En waar ik nooit echt mee naar buiten ben getreden omdat het voor mijn gevoel teveel buiten mijn core business lag.

Maar gelukkig ontwikkelt een mens zich zijn hele leven en het voelt nu goed om hier meer ruimte voor te maken.  Vandaar nu niet verstopt in mijn adviesactiviteiten maar vrolijk als derde optie op mijn site!

Mijn site geeft nu goed weer waar ik naartoe ben gegroeid sinds ik tien jaar geleden mijn eigen bedrijf startte.