Succesvol samenwerken

Wanneer werk je succesvol samen? Een goede omschrijving is:

Gezamenlijke doelen halen in een prettige werksfeer.
Dat bereik je door de samenwerking goed te organiseren en met open communicatie.

Kenmerken van een geslaagde samenwerking zijn focus op een gezamenlijk doel, respectvolle omgang, duidelijke afspraken en verwachtingen, naar elkaar luisteren en elkaar aanspreken.Dat wil niet zeggen dat er geen meningsverschillen zijn of dat iedereen elkaars vriend is. Elkaar aanspreken en positieve conflicten zijn juist onmisbaar voor goede resultaten.
Maar je vertrouwt erop dat er geen 'spelletjes' worden gespeelt en dat iedereen gehoord wordt zonder over de persoon te oordelen. Dat komt de sfeer èn de resultaten ten goede.

Meestal lukt dat prima en soms loop je toch tegen situaties aan waar je moeite mee hebt.
Wat je dan nodig hebt, is afhankelijk van de situatie en persoon; de rake opmerking van een collega kan meer effect hebben dan een training 'effectief communiceren'. Daarom bespreek ik wat de beste aanpak is voor jouw / jullie vraag.

Wat kan ik voor jou doen?

Ik focus op jouw persoon en jouw doel binnen het budget en de tijd die beschikbaar is. Dat houdt workshops, cursussen en begeleidingstrajecten to the point en betaalbaar.

Meedenken vind ik leuk, dus bel gerust voor meer informatie of een vrijblijvend kennismakingsgesprek. Of stel je vraag per mail.

Goed gereedschap is het halve werk

Het boeiende van samenwerken is dat de interactie en organisatie bepaalt of het succesvol is. Hoeveel kennis en ervaring je ook inbrengt, als er organisatorische en communicatieve ruis is, wordt er geen goed gebruik van gemaakt.

Hoe meer opties je hebt in sociale en organisatorische vaardigheden, hoe groter je gereedschapskist, des te beter slaag je erin te bereiken wat je wilt.
Als socioloog en samenwerkingsspecialist met 27 jaar ervaring in zeer diverse functies en projecten geniet ik ervan om steeds  specialistischere gereedschappen te vinden.

In mijn kist zit vast iets dat jij wilt gebruiken.