Hoe ga ik dit zeggen

Goed voorbereid feedback geven en ontvangen

Feedback is belangrijk als je prettig en effectief wilt samenwerken met je collega of klant. Elkaar constructief aanspreken en complimenteren zorgt voor verbetering van de resultaten en werkrelatie. Het helpt je bij de verdere ontwikkeling van kennis, begrip en persoonlijke vaardigheden.

Maar feedback geven of krijgen is niet altijd makkelijk.

  • Moeilijk om een collega aan te spreken op gedrag waar je last van hebt?
  • Of roep je soms te snel wat er in je opkomt?
  • Vind je complimenten geven of ontvangen ongemakkelijk?
  • Wordt er op het werk veel geklaagd over iemand zonder dat dat is teruggekoppeld aan de persoon?
  • Word je boos of onzeker van feedback?

Herkenbaar?

Veel mensen herkennen hier wat in. We weten vaak niet goed hoe we -effectief- met feedback moeten omgaan. Iedereen heeft daabij zijn eigen knelpunten, te 'soft', te direct, te resultaatgericht.. In deze workshop gaan we op een praktische manier in op:

√ Wat is feedback en wat kun je ermee?
√ De spelregels voor feedback: respectvol, feitelijk en goed voorbereid.
√ Op basis van de 4 G’s: gedrag, gevolg, gevoel en gewenst gedrag.
√ De drie B’s van feedback ontvangen begrijpen, bedanken, beoordelen.
√ Hoe vermijd je valkuilen die voortkomen uit jouw interactiestijl?

Stap 1. We bespreken samen wat feedback soms lastig maakt, waar wringt het voor jou bij feedback geven? Met een vragenlijst kun je hier wat specifieker naar kijken.

Stap 2. Dan bespreken we aan de hand van de G en B stappen, hoe je ideaal gezien omgaat met feedback. Dat is natuurlijk leuke  theorie.

Stap 3. Wat deze workshop daaraan toevoegt is het oefenen met feedback geven in een veilige omgeving zonder consequenties voor je werkpraktijk.

Probeer in de groep eens uit hoe je je collega aan wilt spreken en ga ontzettend de fout in, omdat je recht in je vertrouwde valkuil wandelt.  Geloof me ik weet waar ik het over heb :-). Je voelt dat er iets mis gaat maar wat? Daar kunnen de anderen (met weer eigen valkuilen) en ik je dan bij helpen.

Na de workshop heb je meer inzicht in hoe je effectief feedback geeft en ontvangt,  waar voor jou nog knelpunten zitten en hoe je die in de praktijk kunt aanpakken.

 

Oefenen met het geven en ontvangen van feedback in een kleine groep van max. 6 personen. Ontspannen ervaren hoe constructieve feedback werkt. Je geeft vooraf zelf ook een case op waar je mee wilt oefenen.

Na afloop voel jij je zekerder bij het geven of ontvangen van feedback en kun je het beter gebruiken om de werkrelatie en resultaten positief te beïnvloeden.

Voor: Professionals die effectiever willen omgaan met feedback

Kosten:  62,50 excl. btw. 

Wanneer: 8 juni van 13:00 tot 17:00 uur

Meer informatie of aanmelden kan via het aanmelden- / vragenformulier of neem nu contact op: info@lauravdbrink.nl / 06 11 274 214